Brzdy

Brzdová soustava se skládá z hlavního brzdového válce, posilovače brzd, kotoučových brzd předních kol a bubnových brzd zadních kol. Modely s vysokým výkonem mají na obou nápravách kotoučové brzdy.
Hydraulický brzdový systém je dvouokruhový a působí diagonálně. Jeden brzdový okruh působí na přední pravé a zadní levé kolo a druhý na přední levé a zadní pravé kolo. V případě poruchy jednoho okruhu, například v důsledku netěsnosti, se vozidlo zastaví působením druhého okruhu. Tlak pro oba okruhy je vyvozen v tandemovém hlavním brzdovém válci sešlápnutím brzdového pedálu.
Brzdová kapalina pro celý systém a pro hlavní brzdový válec je dodávána ze zásobní nádržky, která je umístěna vpředu v motorovém prostoru.
Posilovač brzd akumuluje část podtlaku, vznikajícího sáním zážehového motoru. Potřebná síla pedálu se tímto podtlakem zesiluje. Protože u vznětového motoru podtlak vznikající sáním nestačí, vyvíjí podtlak pro posilovač brzd vakuová pumpa upevněná na hlavě válců. Vakuové čerpadlo je poháněno vačkovým hřídelem.
Přední kotoučové brzdy jsou vybaveny tzv. „plovoucím třmenem“, u kterého stačí jeden pístek k tomu, aby se dva brzdové segmenty přitlačily k brzdovému kotouči.



Brzdová soustava se systémem ABS (protiblokovací systém). Plná čára = hydraulický brzdový okruh pro pravé přední a levé zadní kolo. Čerchovaná čára = hydraulický brzdový okruh pro levé přední a pravé zadní kolo.
1 – Nádržka s brzdovou kapalinou
2 – Hlavní brzdový válec
3 – Posilovač brzd
4 – Přední brzdový třmen
5 – Snímač otáček předních kol
6 – Elektrohydraulická řídící jednotka s integrovanou řídící jednotkou
7 – Kontrolní světlo ABS
8 – Spínač brzdových světel
9 – Snímač otáček zadních kol
10 – Zátěžový regulátor brzd, zadní pravý
11 – Zátěžový regulátor brzd, zadní levý
12 – Bubnové brzdy

Parkovací (ruční) brzda působí tažným lankem na brzdové čelisti zadních brzd.
Brzdové segmenty a brzdové čelisti zadních bubnových brzd se automaticky doseřizují. Jejich seřízení proto provádíme jen po opravách, při kterých jsme brzdy rozebírali. Při čištění brzd odstraňujeme prach z brzdového obložení. Prach je zdraví škodlivý, proto při čištění brzd, zejména při vyfukování prachu, dáváme pozor, abychom tento prach nevdechli.
Určité typy brzdového obložení jsou výrobcem automobilu určeny pro jednotlivé modely. Doporučujeme proto používat jen originální obložení zn. FIAT, nebo brzdová obložení, schválená příslušným úřadem pro provoz vozidel FIAT.
Při práci na brzdách musíme přesně dodržovat pracovní postupy a udržovat čistotu.
Pokud nemáme s brzdami žádné zkušenosti, přenecháme veškeré práce odbornému servisu.
Upozornění: při jízdě po mokré silnici za silného deště čas od času přibrzdíme, abychom odstranili zbytky nečistot z brzdových kotoučů. Vlivem odstředivých sil voda z brzdových kotoučů odstřikuje, avšak na kotoučích zůstává tenký film obsahující silikon, obroušenou gumu, tuk a nečistoty, které snižují účinnost brzd.
Po jízdě v dešti a v zimě po posolené vozovce brzdy u odstaveného vozidla lehce prošlápneme. Brzdové kotouče pak lépe osychají a méně podléhají korozi. Po namontování nového brzdového obložení nemůžeme během prvních 200 km počítat s plným brzdným účinkem.
Zkorodované brzdové kotouče vykazují při zabrzdění zvláštní trhavý efekt, který se nedá odstranit ani delším brzděním. Kotouče musíme nechat přesoustružit nebo vyměnit.
Připečené nečistoty a vzniklé drážky na brzdovém obložení způsobují tvoření rýh na povrchu brzdového kotouče. Tím se snižuje účinnost brzd.
Pozor: když při jízdě v zatáčkách zjistíme, že zdvih brzdového pedálu je rozdílný, pak zkontrolujeme boční házivost brzdového kotouče, popřípadě brzdový kotouč vyměníme.



Obsah

WebZdarma.cz