Výměna těsnění dříků ventilů u motoru „FIRE“


Vysoká spotřeba oleje může být důsledkem opotřebených těsnění dříků ventilů. U teplého motoru jsou potom cítit výfukové plyny po oleji a jsou modře zbarvené. Těsnění dříků ventilů je mezi každým dříkem ventilu a vodítkem ventilu a stírá olej z dříků ventilů. Protože k výměně těsnění musíme vymontovat pružiny ventilů, může příslušný ventil při vymontované hlavě válců spadnout do spalovacího prostoru. Těsnění dříků ventilů můžeme vymontovat i při namontované hlavě válců, potom ovšem potřebujeme speciální nástroj HAZET 3428 a stlačený vzduch.


Demontáž

– Vymontujeme vačkový hřídel a zdvihátko.
– Vyšroubujeme veškeré zapalovací svíčky.



– Nastavíme píst příslušného válce do dolní úvrati (DÚ). K tomu otočíme motorem tak, aby se kryla značka na řemenici vačkového hřídele se značkou na hlavě válců (viz obr.). Válce 1 a 4 stojí teď v horní úvrati (HÚ). Současně stojí válce 2 a 3 v dolní úvrati (DÚ). Pokud potřebujeme do DÚ dostat válce 1 a 4, řemenici klínového řemenu si označíme zespoda křídou, potom otočíme řemenici o 1/2 otáčky (180°), aby označení křídou stálo nahoře. Teď stojí válce 1 a 4 v DÚ. Pozor na dodržení správného způsobu otáčení motorem (viz „Ozubený řemen – montáž a demontáž“).
– Našroubujeme adaptér pro stlačený vzduch HAZET 3428 s tlakovou hadicí do závitu zapalovací svíčky příslušného válce.



– Jestliže tento adaptér nemáme k dispozici, zhotovíme si jej ze staré zapalovací svíčky. Odštípneme zemnicí elektrodu 1. Keramický izolátor 2 odlomíme šroubovákem a střední elektrodu 3 ohýbáním odlomíme a vyjmeme. Zbytek střední elektrody vytlačíme spolu se skelnou taveninou 4 a čepem 5 vhodným průbojníkem (o průměru asi 3 mm). Zapalovací svíčku máme přitom upevněnou pevně ve svěráku nebo v násadě pro šroubovák. Pozor: při těchto činnostech nesmíme poškodit závit zapalovací svíčky, abychom zabránili poškození závitu v hlavě válců.
– Našroubujeme zapalovací svíčku do příslušného válce a spojíme ji s hadicí stlačeného vzduchu.
– Hadicí nafoukáme do válce vzduch pod tlakem alespoň 6 bar (= 600 kPa) a tento tlak udržujeme na konstantní hodnotě.



– Na kozlík ložiska č. 1 a 2 našroubujeme běžný napínák ventilových pružin a stiskneme ventilové pružiny. Ventilové pružiny můžeme stlačit i dvěma šroubováky.
– Vytáhneme klínky ventilů, povolíme pružiny ventilů.
– Vyjmeme misku pružin ventilů a pružiny ventilů.



– Vytáhneme těsnění dříku ventilu. V odborném servisu používají k demontáži speciální kleště (Hazet 791-5 nebo jiné vytahovací zařízení HAZET 791-2). Těsnění dříku ventilu je zpravidla usazeno velmi pevně. K demontáži doporučujeme použít vytahovací přípravek.


Montáž




– Těsnění dříku ventilu 1 lehce naolejujeme, nasadíme do natlačovacího zařízení Fiat 1860313000 nebo HAZET 2577 a zavedeme je do vodítka ventilů. Předtím polepíme okraj dříku ventilu tenkým proužkem lepící pásky. Pozor: montujeme-li dřík bez použití lepící pásky, můžeme poškodit těsnění dříku ventilu. Důsledkem toho je pak zvýšená spotřeba oleje.
– Sejmeme natlačovací zařízení a lepící pásku.
– Nasadíme ventilové pružiny, misky pružin a pružiny zmáčkneme.
– Nasadíme klínky na dříky ventilů a povolíme ventilové pružiny.
– Stejným způsobem vyměníme všechna těsnění dříků ventilů.
– Namontujeme zdvihátka se seřizovacími podložkami a vačkový hřídel.



Obsah
Ventily – demontáž a montáž

WebZdarma.cz