Motor

FIAT PUNTO je poháněn řadovým, kapalinou chlazeným motorem, uloženým vpředu napříč ke směru jízdy.
Do bloku motoru z šedé litiny jsou zapuštěny válce. Při značném opotřebení nebo poškození povrchu stěn válců provedou v odborném servisu výbrus. Po výbrusu válců musíme použít písty abnormálních rozměrů. Ve spodní části bloku motoru je v ložiscích uložen klikový hřídel. Písty válců jsou s klikovým hřídelem spojeny ojnicemi. Spodní část motoru tvoří olejová vana, ve které se shromažďuje motorový olej, potřebný pro chlazení a mazání motoru. Hlava válců z lehké slitiny je přišroubována na blok motoru. Hlava válců je z hliníkové slitiny se zalisovanými kroužky sedel ventilů a ocelovými vodítky ventilů. Hliník se používá pro svou nízkou měrnou hmotnost a dobrou tepelnou vodivost. V horní části hlavy válců je vačkový hřídel, který ovládá ventily. Vačkový hřídel je poháněn prostřednictvím ozubeného řemenu od klikového hřídele. Vačkový hřídel působí na svisle zavěšené sací a výfukové ventily. Plochá zdvihátka mají vyrovnávací podložky, kterými seřizujeme v rámci údržby vůli ventilů.


Motory o výkonu do 75 PS (zážehové motory)

Do vozidel PUNTO se montují tzv. zážehové motory „FIRE“ o výkonu 55/60/75 PS. Motor „FIRE“ (Fully Integrated Robotized Engine = motor zcela vyrobený robotem) je montován do různých vozidel Fiat od roku 1985. Hlava válců je konstruována na principu příčného proudu. To znamená, že čerstvá pohonná směs (palivo smíšené se vzduchem) je na jedné straně hlavy válců nasáta a zplodiny ze spalovací směsi odcházejí na protilehlé straně výfukovým ventilem do výfukového potrubí. Příčné proudění zaručuje rychlou výměnu plynů prostřednictvím sacích a výfukových ventilů.
Mazání motoru zajišťuje olejové čerpadlo, které je umístěno v uzávěru na konci klikového hřídele, který olejové čerpadlo přímo pohání. Nasátý olej prochází z olejové jímky otvory a kanálky k ložiskům klikového i vačkového hřídele a rovněž ke kluzným plochám hlavy válců.
Čerpadlo chladící kapaliny je připevněno na straně bloku motoru. Čerpadlo je poháněno ozubeným řemenem, který pohání i vačkový hřídel. Upozornění: chladící soustavu musíme po celý rok plnit směsí nemrznoucího koncentrátu a destilované vody.


Na obrázku je motor „FIRE“ se vstřikovacím zařízením MPI.

Vysvětlivky:

1 – Vzduchový filtr
2 – Těleso škrtící klapky MPI
3 – Regulátor tlaku paliva
4 – Vstřikovací ventil MPI
5 – Vačkový hřídel
6 – Zdvihátko
7 – Alternátor
8 – Napínák ozubeného řemenu
9 – Ozubený řemen
10 – Olejové čerpadlo
11 – Sací potrubí olejového čerpadla se sítem
12 – Olejová vana
13 – Setrvačník
14 – Ventil
15 – Výfukové potrubí
16 – Zapalovací cívka


Motory o výkonu od 90 PS a vznětový motor

Motory o obsahu od 1,4 l mají, stejně jako motor FIRE, vačkový hřídel umístěný v horní části hlavy válců, kde prostřednictvím plochých zdvihátek ovládá ventily. Vůli ventilů seřizujeme v rámci údržby seřizovacími podložkami.
Ozubený řemen pohání u zážehového motoru kromě vačkového hřídele i spojovací hřídel. Spojovací hřídel pohání přes šikmé ozubení olejové čerpadlo. U vznětového motoru je olejové čerpadlo umístěno na konci klikového hřídele a je poháněno přímo klikovým hřídelem. Čerpadlo chladící kapaliny je poháněno klikovým hřídelem pomocí klínového řemenu, který pohání i alternátor. Pro přípravu a zapalování palivové směsi slouží bezúdržbové řídící systémy motoru. Zapalovací jiskru produkuje bezúdržbové elektronické zapalovací zařízení. Seřizování zapalování v rámci údržby není nutné.
U vznětového motoru zajišťuje vstřikování nafty vstřikovací čerpadlo s rozdělovačem od firmy Bosch, upevněné stranou na bloku motoru. Naftové vstřikovací čerpadlo je poháněno ozubeným řemenem, který pohání i vačkový hřídel.
Poznámka: v dalším textu je vždy je zřetelné označeno, kterých motorů se popis opravy týká. Tam, kde je to možné, je uveden stejný pracovní postup pro všechny motory.


Obsah
Nejdůležitější údaje o motoru
WebZdarma.cz