Termostat – demontáž a montáž

Termostat otevírá se zvyšující se teplotou po spuštění a zahřátí motoru velký okruh chladící kapaliny. Zůstane-li termostat vinou poruchy uzavřen, dochází zákonitě k přehřátí motoru. Tuto poruchu signalizuje rozsvícená červená kontrolka, přičemž po otevření kapoty se rukou přesvědčíme, že chladič zůstává studený. Vadný termostat může zůstat nadále otevřen i po ochlazení chladící kapaliny. To se pozná na motoru, který nedosáhne své provozní teploty, špatným chodem po spuštění motoru a případně při špatném výkonu topení v zimě.
Pozor: příčinou nadměrného zahřátí motoru po krátké jízdě může být také vápnem zanesený chladič nebo přetržený klínový řemen, který pohání čerpadlo chladící kapaliny.


Demontáž

– Od baterie odpojíme kabel ukostření (–). Pozor: odpojením baterie vymažeme obsah elektronické paměti, například chybový registr motoru nebo kód rádia. Před odpojením doporučujeme přečíst si pokyny v části Baterie – demontáž a montáž.
– Vypustíme a do nádoby zachytíme chladící kapalinu pro její opětovné použití. – Demontáž je rozdílná u různých typů motoru.

Termostat u motorů FIRE.

Termostat u motorů nad 90 PS a u vznětových motorů.

Části termostatu.
1 – čidlo zpravidla není instalováno
2 – ploché těsnění
3 – skříň termostatu
4 - snímač ukazatele teploty chladící kapaliny
5 – těsnící kroužek
6 – teplotní snímač vstřikovacího čerpadla

– Termostat je umístěn v přírubě výstupní hadice chladící kapaliny na hlavě válců. Povolíme sponu na hadici a posuneme ji zpět.
– Sejmeme hadici chladící kapaliny a odšroubujeme těleso termostatu.
– Vyjmeme termostat z tělesa termostatu a zkontrolujeme jeho činnost, případně vyměníme termostat za nový.


Kontrola činnosti termostatu



– Zvolna zahříváme termostat ve vodní lázni. Přitom se nesmí termostat dotýkat stěn nádoby. Termostat musí být zcela ponořen. Teplotu lázně měříme vhodným teploměrem.


– Termostat se začíná otvírat při teplotě asi +85 °C (u motorů nad 90 PS a u vznětového motoru asi +80 °C). Na obrázku je termostat motoru FIRE.
– Úplného otevření má dosáhnout termostat při teplotě asi +100 °C (vznětový motor při teplotě asi +88 °C). Při úplném otevření musí být zdvih regulační klapky 7,5 mm.
– Následně zkontrolujeme, zda dochází při ochlazení k uzavření termostatu, v opačném případě vyměníme termostat za nový.


Montáž

– Nasadíme vypouštěcí hrdlo chladící kapaliny. Na hrdlo nasadíme horní hadici chladící kapaliny a připevníme ji šroubovací sponou. Mezi blok motoru a hrdlo vložíme nové těsnění, šrouby utáhneme momentem 15 Nm.
– Doplníme chladící kapalinu.
– Připojíme k baterii kabel ukostření (–). Nařídíme palubní hodiny a případně zadáme kód proti odcizení rádia.



Obsah

WebZdarma.cz